ANGST OM TE VALLEN?

LAAT HET JE LEVEN NIET BEPALEN


Wie schrik heeft om te vallen, valt nog meer en heeft nadien nog meer angst om te vallen. Het is een vicieuze cirkel die je nochtans kan doorbreken.

Meer dan de helft van de ouderen die al eens vielen, hebben zoveel schrik om opnieuw te vallen dat het hun doen en laten beïnvloedt. Maar ook van de ouderen die nog geen val maakten, zitten 30 tot 50% met diezelfde angst.

6 TIPS OM DE KANS OP VALLEN TE BEPERKEN

1. Blijf actief Probeer niet te lang stil te zitten. Een kinesist kan je helpen met een beweegprogramma om je spierkracht en evenwicht te trainen. Maar ook kleine klusjes doen of met de kleinkinderen spelen zorgen ervoor dat je in beweging blijft. Beweeg altijd in functie van je eigen mogelijkheden.

2. Draag gepaste schoenen Draag degelijke, gemakkelijke schoenen die je voet goed omsluiten en niet te stug zijn. De zool is best plat. Kies liever gesloten pantoffels. Zorg ervoor dat je de juiste maat draagt. Schuiven je voeten tijdens het stappen, dan zijn je schoenen te groot.

3. Kijk uit ! Draag je een bril? Hou hem dan altijd binnen handbereik en zet hem ook ’s nachts op als je naar het toilet gaat. Laat je ogen jaarlijks controleren door een oogarts.

4. Eet gezond Ongezond of te eenzijdig eten kan osteoporose in de hand werken. Vooral calcium en vitamine D spelen een cruciale rol voor gezonde botten. Calcium vind je onder meer in melkproducten, groenten en fruit. Vitamine D maakt je lichaam aan dankzij zonlicht.

5. Maak je huis veilig Voorkomen is beter dan genezen. Dus pas op met gladde en natte vloeren, losliggende kabels en opkrullende tapijten. Klim niet op een stoel om iets uit een hoge kast te nemen. Laat handgrepen plaatsen in het toilet of de douche indien nodig. Zorg voor voldoende verlichting, ook als je ‘s nachts opstaat.

6. Pas op met medicijnen Kalmeer- en slaapmiddelen verhogen het risico op een val. Bespreek het gebruik van medicijnen altijd met je huisarts.