5 TABOES

OVER SLAAP


Slapen, het lijkt een banaal onderwerp en toch bestaan er nog heel wat taboes over. Niemand zegt graag dat hij liever apart slaapt. Ouders vinden het erg dat hun kinderen niet goed slapen. En ook op het werk is ‘ik slaap niet goed’ iets wat we niet graag zeggen. Slaapcoach Annelies Smolders legt uit waarom slecht slapen vaak te stiefmoederlijk wordt behandeld.

1. Slaapproblemen worden niet serieus genomen

“Wij zijn drukke beestjes”, steekt Annelies van wal. “Hoe meer een land geïndustrialiseerd is, hoe meer slaapproblemen er zijn. Een op drie mensen slaapt sporadisch slecht, tien procent zelfs chronisch. Maar mensen die daar willen over praten, krijgen vaak de reactie: ‘Oh, maar ik slaap ook slecht’. En daarmee wordt het probleem onder de mat geveegd, wat ervoor zorgt dat slechte slapers zich onbegrepen en machteloos voelen. Met als gevolg dat ze er niet meer durven over te praten. Op slaap wordt nu eenmaal neergekeken. In onze prestatiemaatschappij wordt slapen geassocieerd met een auto die gewoon in de garage staat. Als iets passiefs dus, waar we zogezegd niets aan hebben, terwijl het nochtans een belangrijk proces is om te herstellen. Ik heb ‘Start to sleep’ opgestart net om begrip te creëren voor mensen die slecht slapen en hen aan te moedigen er iets aan te doen.”

2. Ik durf het niet te zeggen op mijn werk

Tegen je baas zeggen dat je niet kan komen werken omdat je oververmoeid bent, ligt moeilijk. Slaapcoach Annelies: “Terwijl oververmoeidheid kan leiden tot burn-out of depressie. Dan zal je baas je veel langer moeten missen. Dus ik zou mensen toch aanraden om er met hun baas over te praten. Het besef bij veel werkgevers is aan het groeien. Ik geef ook regelmatig workshops in bedrijven. Meestal komt dat doordat de baas zelf slecht slaapt. Op die manier komt hij of zij bij mij terecht.”

3. Apart slapen

Koppels die apart slapen hebben minder seks. Annelies: “Een zeer groot cliché. Terwijl oververmoeid zijn net dodelijk is voor seks. Dus als je partner snurkt, kan je soms beter apart slapen. Dan zal je beter uitgerust zijn en meer zin hebben in het leven. We hebben allemaal een romantisch beeld van koppels die in de film altijd lepeltje lepeltje in slaap vallen. Apart slapen hoeft echt geen probleem te zijn binnen een relatie. Zo kan je evengoed samen gaan slapen of ’s morgens bij elkaar kruipen.”

4. Help, mijn kinderen slapen niet goed!

Ouders praten niet graag over de slaapproblemen van hun kinderen om geen kritiek te krijgen. Annelies: “De reactie is inderdaad vaak dat het wel aan de ouders zal liggen. Of dat de kinderen gewoon niet goed luisteren. Ouders schamen zich dan omdat ze die slaapproblemen van hun kinderen niet kunnen oplossen. Terwijl ze het net té goed willen doen. Dat is trouwens vaak de reden waarom kinderen niet goed slapen. Hoe meer aandacht je kinderen geeft, des te liever ze hebben dat papa of mama bij hen blijft, omdat ze langer willen genieten van die aanwezigheid. Als kinderen dan ’s nachts wakker worden, willen ze ook opnieuw graag de aandacht van mama of papa, omdat ze niet geleerd hebben om alleen in te slapen. Ik raad aan om te tonen dat ze aanwezig zijn door af en toe eens in de kamer te komen. Maar blijf vooral niet de hele tijd bij je kinderen.”

5. Samen slapen met de kinderen

“Kinderen die bij papa en/of mama in bed kruipen, is veruit het grootste taboe”, zegt de slaapcoach. “Ouders geven het niet graag toe. Omdat ze dan de reactie krijgen dat ze flauw doen of geen karakter hebben. Nochtans is het geen uitzondering dat zelfs kinderen van twaalf nog graag bij de ouders slapen. Ook in gebroken gezinnen zie je regelmatig dat de kinderen nog bij papa of mama mogen slapen in de week dat ze daar zijn. Wat tot slaapproblemen kan leiden in de week dat ze er niet zijn, omdat ze dan wel alleen moeten slapen. Zulke ouders krijg ik ook vaak over de vloer. Dan probeer ik eerst de slaapproblemen van de kinderen aan te pakken. Want zo gaat het ook: als één iemand slecht slaapt, ‘besmet’ die het hele gezin.”

"Een op drie mensen slaapt sporadisch slecht, tien procent zelfs chronisch."

Slaapexpert Annelies Smolders ontwikkelde zelf de online slaaptraining Start To Sleep: www.starttosleep.be

TIPS OM GOED TE SLAPEN IN DE ZOMER

1. Zet de airco niet de hard

Als we gaan slapen, koelt ons lichaam af, om dan weer op te warmen rond 3 à 4 uur ’s morgens. Dat is een normaal proces dat een airco kan verstoren. Als het te koud is in de kamer, ga je naar lakens zoeken en is je slaap verstoord. Als het buiten 40°C is, kan je je airco best op 23°C zetten.

2. Verduister genoeg

Licht is de grootste vijand van slaap. Zelfs als je ogen dicht zijn, vang je het licht op. Het is alsof je lichaam dan het teken krijgt dat je moet wakker worden. Kan je je kamer niet goed verduisteren, slaap dan met een oogmasker op.

3. Verlucht je kamer

Frisse lucht is gezond. Dus als het kan, zet je raam dan open in de zomer. Tenzij je natuurlijk last hebt van lawaai buiten.

4. Let op met alcohol

Natuurlijk is het gezellig om op je terras een wijntje of een pintje te drinken in de zomer. Alcohol zorgt ervoor dat je sneller inslaapt, maar je slaapt er minder goed door. Daarom is Annelies eerder een voorstander van een goed aperitief in plaats van een degustief. Beperk je alcoholgebruik tot twee glazen die geen te hoog alcoholpercentage hebben en drink ze zo ver mogelijk van je bedtijd.

5. Blijf niet te lang liggen

Hoe meer je uitslaapt, hoe slechter de kwaliteit van je slaap. Zo raakt je slaapritme helemaal ontregeld. Als je tijdens de week om 5u moet opstaan voor het werk, wil je in het weekend graag wat langer slapen. Dan is de tip van Annelies: slaap maximaal twee uur langer. Anders slaap je ’s avonds moeilijker in en is je bioritme in de war.