WANDELEN IS OPNIEUW HIP

INTERVIEW MET EEN WANDELAUTEUR


Wandelen was al aan een serieuze opmars bezig. De coronacrisis heeft die trend alleen maar versterkt. Hoe komt het dat zo’n ‘saaie’ bezigheid plots opnieuw hip is? We spraken met Michaël Cassaert, auteur van verschillende wandelboeken, over het genot van een goede wandeling.

Wandelen had lange tijd een belegen stempel. Dat was iets voor oudjes. Het was doodsaai. Michaël Cassaert lacht eens als we hem die clichés voorleggen. “Wandelen is in principe ook saai, omdat het zo traag gaat. Maar net daardoor kan je heel veel details van de omgeving in je opnemen. Meer en meer jonge mensen herontdekken het wandelen, omdat ze opnieuw willen genieten van hun eigen regio en omdat ze dan even weg zijn van de digitale prikkels. Eigenlijk beschrijf ik wandelen graag als een traag avontuur, omdat het decor wisselt. Het biedt tegengewicht voor een maatschappij die steeds sneller draait.” Profiel: Tijdens de coronacrisis werd wandelen massaal herontdekt. Michaël Cassaert: “Het is dan ook een laagdrempelige manier om te bewegen, iets wat ons toch werd aangeraden in die periode. Iedereen kan wandelen en het kan altijd en overal. De kans op blessures is miniem, in tegenstelling tot andere sporten. Al raad ik mensen die beginnen wel aan om niet te snel te veel te willen. Begin met een kleine lus in de buurt van je huis van maximaal 4 kilometer. En zo kan je verder opbouwen.” Profiel: Bewegen is belangrijk om gezond te blijven, maar is het ook goed voor je figuur? Michaël: “Wie wil afvallen, zal toch vooral op zijn eten moeten letten en sporten doen waarbij de hartslag de hoogte ingaat. Wandelen is niet echt een sport. Dat is misschien vervelend voor de mensen die hoopten zo kilo’s te verliezen, maar het mooie eraan is: niets moet. Het draait vooral om genieten en dat is toch goed voor je mentale gezondheid. Wanneer je sport, ben je meer bezig met je fysieke inspanning en is er minder tijd om alles uit je hoofd te laten waaien. Zeker nu heel wat mensen de vakantie in eigen land zullen doorbrengen, is het misschien een aanrader om Vlaanderen al wandelend te ontdekken.”

Profiel: Terwijl ik zou denken dat verstedelijkt Vlaanderen niet de ideale wandelplek is? Michaël: “Integendeel. Vlaanderen is gemaakt om te wandelen. De vele dorpjes zijn hier ontstaan in de middeleeuwen op wandelafstand van elkaar. De mensen gingen toen te voet of met paard en kar. Terwijl de steden in Australië en de Verenigde Staten gemaakt zijn rond de auto en dus ver van elkaar liggen. Als je daar gaat wandelen, ben je een week uit de bewoonde wereld. Dat geldt zelfs voor Frankrijk. Wil je in die landen gaan wandelen, dan kan dat best eenzaam zijn. In Vlaanderen is de afwisseling net heel groot én als je het beu wordt, ben je nooit ver weg van bewoning. Bovendien biedt Vlaanderen ook het voordeel dat er altijd wel een terrasje in de buurt is om even bij te tanken.” Profiel: Stel dat ik wil beginnen wandelen. Kan je me tips geven over hoe ik dat aanpak? Michaël: “Je maakt het natuurlijk zo duur of zo goedkoop als je zelf wil, nog zo’n voordeel. Je hoeft niet meteen een volledige uitrusting te kopen. Ik doe zelf meestal ook niets speciaal aan om te wandelen. Een goed paar schoenen is genoeg. En of het nu zomer of winter is, dat maakt geen verschil. Ik zeg altijd: ‘slecht weer bestaat niet, enkel slechte kleding’. Al is het natuurlijk wel handig om een rugzak mee te nemen waarin een regenjas zit. In de winter steek ik daar een fleece bij. En een fles water is altijd belangrijk om mee te hebben. Wil je echt grote tochten doen, dan is een goed paar stapschoenen wel aangewezen, net zoals stapsokken, waardoor ik nooit blaren heb.” Profiel: Je hebt ook wandelboeken geschreven. Wanneer kreeg jij de microbe te pakken? Michaël: “Wel, toen ik jong was kon je in de zomer ofwel op sportkamp ofwel op bergkamp. Ik koos steevast voor de bergkampen waar we stevige bergtochten deden. Op mijn 12de was ik verkocht. Dat ik er nu ook over schrijf, is eerder toevallig gekomen. Vroeger was ik zelf geen fan van wandelboeken. Ik wou zelf mijn wandelroutes samenstellen, maar met de jaren heb ik ook uitgestippelde routes leren appreciëren. In een goed wandelboek stelt de auteur de mooiste routes voor jou samen en hoef je het niet allemaal zelf uit te zoeken, want daar kruipt toch wat tijd in. Mijn laatste boek draait rond avontuurlijke wandelingen met het accent op natuurbeleving. Daarmee bedoel ik dat ze toch een beetje spannend zijn omdat je wel eens door een moeras wandelt, een beek als leidraad voor je route moet gebruiken of tussen wilde paarden en runderen loopt. De wandelingen variëren tussen 4 en 25 kilometer. Zo is er voor elk wat wils, dus ook voor wie nog niet echt in conditie is.”

"Iedereen kan wandelen en het kan altijd en overal.”

Michaël Cassaert, natuur- en landschapsbeheerder met een passie voor wandelen. Hij schreef o.a. het boek 'Avontuurlijk Wandelen in Vlaanderen'.

MEER BEWEGEN

Wil je meer bewegen? Maar heb je toch liever dat iemand je begeleidt? Dan kan je bij je huisarts terecht voor het project ‘Bewegen Op Verwijzing’. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een bewegen op verwijzing-coach. Die professionele coach helpt je gezond te bewegen. Jullie maken samen een beweegplan dat past bij jou en je leven. www.bewegenopverwijzing.be

OZ BEWEEGADVIES

Ook onze OZ gezondheidscoaches helpen je graag op weg om meer te bewegen. Kom naar de OZ fit trailer voor beweegadvies op maat. Na een test krijg je een persoonlijk beweegplan mee dat je op het lijf geschreven is.