FACTCHECKER:

IS CHOCOLADE (ON)GEZOND?


Over chocolade wordt heel veel beweerd. Zoals dat het toch niet zo ongezond is als we soms denken. Vooral aan de pure fondant chocolade worden positieve effecten toegeschreven. We vroegen onze OZ Diëtiste Daphne Lai wat ervan aan is.

Chocolade wordt gemaakt van cacaobonen. Geen grote verrassing, toch? Maar wist je ook dat in die cacao antioxidanten zitten, en meer bepaald flavanolen? Uit onderzoek blijkt effectief dat specifieke flavanolen een gunstig effect kunnen hebben op hart- en bloedvaten en diabetes zouden kunnen voorkomen. Vooraleer je naar de winkel rent: het lijkt misschien logisch dat pure chocolade – met een hoog cacaopercentage – veel flavanolen bevat, maar dat is zeker niet altijd het geval. Het ligt er maar aan welke cacao gebruikt wordt en hoe die wordt verwerkt, want bijvoorbeeld bij verhitting gaat een deel van de flavanolen verloren.

PURE CHOCOLADE

Is er dan geen enkel effect? Toch wel, maar je moet goed kijken welke chocolade je eet. Van witte chocolade hoef je alvast niets te verwachten. Die bevat geen cacaopoeder en dus geen flavanolen. De meeste chocoladesoorten bevatten ook te veel suiker en verzadigd vet om gezond te zijn. Witte en melkchocolade zitten aan een suikerpercentage van vijftig à zestig procent. Pure chocolade aan veertig procent, maar die is dan weer veel vetter. Wil je toch écht gezonde chocolade eten? Dan moet je bij Acticoa zijn. Hun chocoladeparels mogen van de Europese Voedselautoriteit EFSA als enige een gezondheidsclaim dragen, omdat ze bijzonder veel flavanolen bevatten die ook nog eens op een goede manier zijn verwerkt.

RAUWE CHOCOLADE

Voor een positief effect moet je dagelijks ten minste 200 milligram flavanolen eten. Dat komt overeen met tien gram pure Acticoa chocolade. Ter vergelijking: een blokje uit een standaardreep chocolade is vaak zeven gram. Opgelet: ook bij Acticoa hangt het er wel nog vanaf hoe jij die parels verwerkt. Bij verhitting gaat ook hier het effect weer verloren. Verder zitten er ook in rauwe chocolade – te koop in repen of als cacaonibs – veel flavanolen. Rauwe chocolade wordt op een andere manier geproduceerd dan gewone chocolade. Door de cacaobonen niet te verhitten, blijven de flavanolen in rauwe cacao beter behouden.

“De flavanolen in chocolade kunnen een gunstig effect hebben op hart- en bloedvaten.”

OZ Diëtiste Daphne Lai

GEZONDE RECEPTJES MET CHOCOLADE

STRACCIATELLA-IJS

Dit heb je nodig

  • 3 diepgevroren bananen
  • 2 eetlepels halfvolle melk, sojamelk natuur of amandelmelk (mag iets meer zijn als je graag veel ijs hebt)
  • Handje cacaonibs (gemalen rauwe cacaobonen)

Bereiding Mix de bananen samen met de melk en voeg hierna een handje cacaonibs toe. Meng dit nog even onder elkaar en smullen maar!

WARME RAUWE CHOCOMELK

Dit heb je nodig

  • 250ml melk (magere of halfvolle melk, sojamelk natuur of amandelmelk)
  • 1 eetlepel rauw cacaopoeder
  • Eventueel bijzoeten met stevia

Bereiding Verwarm de melk en roer er het cacaopoeder door. Voeg eventueel extra ingrediënten zoals kaneel toe. Laat het smaken!